Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Պտույտ հետխորհրդային տարածքով

Պտույտ հետխորհրդային տարածքով
20.10.2015 | 00:09

«Իրատեսի» հյուրն է ՌԴ ռազմավարական հետազոտությունների ինստիտուտի փոխտնօրեն, պատմական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր ՏԱՄԱՐԱ ԳՈՒԶԵՆԿՈՎԱՆ:

-Ի՞նչ է կատարվում աշխարհում Նյու Յորքում Պուտին-Օբամա հանդիպումից հետո:
-Մենք ոչ այնքան պարզ շրջանում ենք, երբ փոխվում են ուժի կենտրոնների բևեռները՝ նախ, և ընդհանրապես՝ փոխվում է միջազգային հարաբերությունների ամբողջ համակարգը: Այդ փոփոխությունները սկսվեցին ուկրաինական ճգնաժամով, հիմա գործընթացները նոր բովանդակություն են ստանում: Բավականաչափ ինտենսիվ ու նշանակալից իրադարձություններ են աշխարհում կատարվում՝ Սիրիայի ռազմական կոնֆլիկտի նոր փուլը, այս կամ այն կերպ ՈՒկրաինայի ճգնաժամը կարգավորելու փորձը, հավելեք Արևելքում տեղի ունեցող իրադարձությունները՝ Ռուսաստանի ու Չինաստանի ծավալուն և արագ մերձեցումը, որ երկու գերտերությունների քաղաքակրթական ալյանս կարելի է անվանել: Երկու պետություններն էլ լավ հասկացել են իրենց սպառնացող մարտահրավերները: Թե ղեկավարները, թե քաղաքական էլիտայի նշանակալից մասը հասկանում է, որ դիմակայել այդ մարտահրավերներին միայնակ հնարավոր չէ և պետք է ջանքերը միավորել: Այս փաստը ինքնին խոսուն ու կարևոր է, մինչև բոլորովին վերջերս Չինաստանը հնարավորինս խուսափում էր միություններից ու դաշինքներից և վարում էր բավականաչափ ինքնուրույն քաղաքականություն միջազգային ասպարեզում:
-Միայնակ գա՞յլ:
-Երկիր-քաղաքակրթություն՝ ավելի շուտ, որ լավ հարաբերություններ ունի բոլոր երկրների հետ և առավել մերձեցման չի ձգտում: Ամեն ինչ սկսվեց Շանհայի համագործակցության միջազգային կազմակերպությունից, և հիմա մենք ունենք մերձեցման այլ դրսևորումներ: Փորձ է արվում ինտեգրացիոն ալյանսն ընդլայնել BRICS-ի հետ կապերի շրջանակներում: Վերջին իրադարձությունները ցույց են տալիս, որ ԱՄՆ-ը ծայրահեղ դժգոհ է դեպքերի այդ շրջադարձից և էական ճնշում է գործադրում լատինամերիկյան երկրների վրա: Մասնավորապես՝ Կուբայի, որտեղ գայթակղման մեծ գործընթաց է սկսվել:
-ԱՄՆ-ը Վիետնամն էլ տարավ:
-Այո, այդ պատճառով իրավիճակը բոլորովին այլ է, քան վերջերս էր ընդամենը: Այլ է ոչ այնքան այն պատճառով, որ փոխվում է ԱՄՆ-ի՝ իբրև համաշխարհային հեգեմոնի ու ոստիկանի դերը, և նա պարզապես չի կարող այլևս վերահսկել ամբողջ աշխարհը, այլ այն պատճառով, որ ամբողջ խումբ երկրներ հստակ հասկանում են իրենց շահերը և ձգտում են այդ շահերը պաշտպանել:
-Եթե Սիրիա վերադառնանք, ո՞րն է ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինի բուն նպատակը, համաշխարհային ԶԼՄ-ները տասնյակ տարբերակներ են առաջադրում, բայց ո՞րն է ճիշտը:
-Դա ոչ ոք չգիտի: Գիտի միայն ինքը՝ Պուտինը: Դա բացարձակապես ճիշտ է, որովհետև եթե ուրիշ մեկն էլ իմանար, մենք հաստատ հասած չէինք լինի այն հաջողություններին, որ ունի Սիրիայի կանոնավոր բանակը՝ ստանալով ռուսական ավիացիայի ուժեղ աջակցությունը: Ի՞նչ է մտածում Ռուսաստանի առաջին դեմքը, հատուկ հարց է ու հատուկ գաղտնիք, գուցե ամենամերձավոր շրջապատը միայն գիտի, մենք կարող ենք դատել նրա քայլերի արդյունքներից: Ես կարծում եմ, որ արդեն հասկանալի է՝ ԱՄՆ-ը և ՆԱՏՕ-ն Սիրիայում չեն կարողանա ամեն ինչ հանգեցնել Լիբիայի սցենարին և հարկադրված կլինեն պայմանավորվածության գալ բոլորովին այլ պայմաններով: Փոխվել է նաև միջազգային հանրության վերաբերմունքը բուն Սիրիային, Սիրիայի կոնֆլիկտին: Եթե առաջ ԻՊ-ի դեմ միայնակ պայքարում էին ԱՄՆ-ը ու իր դաշնակիցները, հիմա ԻՊ-ին դիմակայողների շրջանակն ընդլայնվել է, Ռուսաստանը ցույց տվեց, որ ԻՊ-ի դեմ պայքարում, փաստորեն, կան արդյունավետ մեթոդներ՝ հիմա դա քննարկվում է քաղաքական ու փորձագիտական շրջանակներում և ամերիկացիների համար այնքան էլ հաճելի պատմություն չէ, այնուհանդերձ փաստը մնում է փաստ: Հիմա փորձեր են ձեռնարկվում Ռուսաստանի հաջողությունները նսեմացնել, բայց դա հնարավոր չէ և ամենայն հավանականությամբ՝ Ռուսաստանը կհրավիրվի լայն կոալիցիա, որը պետք է ոչ միայն դիմակայի ԻՊ-ին, այլև վերացնի այդ սպառնալիքն աշխարհի համար:
-Ինչպե՞ս է լուծվելու Բաշար Ասադի հարցը, նա մնալո՞ւ է նախագահ, կազմավորվելո՞ւ է անցումային կառավարություն, նո՞ր ընտրություններ են լինելու:
-Դա քաղաքական բանակցություններում պիտի որոշվի: Մոսկվան Արևմուտքին թույլ չտվեց Բաշար Ասադի համար Մուամար Քադաֆիի ճակատագիրը պատրաստել: Արդեն օրակարգում հայտնվել է կոնֆլիկտի քաղաքական կարգավորման հարցը՝ կոալիցիոն կառավարությո՞ւն, նոր ընտրություննե՞ր, ա՞յլ տարբերակ՝ դա քաղաքական բանակցությունների հարց է՝ պայմանավորվածությունների և փոխզիջումների, բայց ոչ խաղաղ բնակչության օդային ռմբահարումների՝ իբրև հակազդեցություն այն կառավարության, որ իշխանության է եկել լեգիտիմ ճանապարհով՝ ընտրություններում հաղթելով:
-Հնարավոր համարո՞ւմ եք ալավիտական պետության ստեղծումը Սիրիայի տարածքում:
-Ես պատրաստ չեմ այդ հարցին պատասխանելու:
-Իսկ քրդակա՞ն հարցը, որ սպառնալից դարձավ Թուրքիայի խորհրդարանական ընտրություններից հետո, և Թուրքիան հիմա մասնատված է երկու մասի՝ թուրքեր և քրդեր: Պաշտոնապես դա կճանաչվի՞:
-Դա հավերժական հարց է, ես կարծում եմ, որ Թուրքիայի պետությունը շահագրգռված չէ այդ հարցում, և հիմա ամբողջ ուշադրությունը կենտրոնացված է Սիրիայի հարցին:
-Կամ ընտրությունների՞:
-Իրավիճակն իհարկե պատային է, բայց, կարծում եմ, լուծումներ կգտնվեն:
-Ի՞նչ եք կարծում՝ ինչո՞ւ ԱՄՆ-ը Սիրիայի հարցով բանակցությունների համար չընդունեց ՌԴ վարչապետ Դմիտրի Մեդվեդևի գլխավորած պատվիրակությանը և միաժամանակ հայտարարեց, որ պատրաստ չէ Մոսկվա պատվիրակություն ուղարկել՝ ինչպես Սերգեյ Լավրովն ասաց Պետդումայում:
-Ես չեմ կարող պնդել, որ այդպես է, բայց կարծիք կա, որ ԱՄՆ հետախուզությունը չնկատեց պատրաստվող գործընթացները Սիրիայի հարցով:
-Օբաման ասում էր, որ իրենք տեղյակ են եղել:
-Իսկ ի՞նչ է մնում նրան ասել: Հին անեկդոտ կա՝ տարիքով ջենթլմենը դիմում է բժշկին, որ որոշ հարցերում մեծ խնդիրներ ունի: Բժիշկը քննում է, հետո հարցնում է, իսկ քանի՞ տարեկան եք: Պատասխանում է՝ 79: Բժիշկն ասում է՝ ի՞նչ եք ուզում, ուրեմն: Ջենթլմենն առարկում է, որ իրենից մեծ ընկերն ասում է՝ իր հետ ամեն ինչ կարգին է: «Դուք էլ ասեք»,- պատասխանում է բժիշկը: Պուտինն ասում է, չէ՞, որ վաղօրոք էր ամեն ինչ պատրաստված, ծրագրված, տիեզերքից ստացված տվյալներով:
-Իսկ քաղաքական մասը Իրանի միջուկային ծրագրի շուրջ բանակցություններո՞ւմ էր համաձայնեցված:
-Զուգահեռ բանակցվում էր:
-Իսկ ո՞րն է Իրանի դերը՝ բոլոր բանակցություններից, խորհրդարանում համաձայնագիրը ընդունելուց, ԱՄՆ Կոնգրեսն էլ դեմ չի լինի, հետո աշխարհում ու տարածաշրջանում:
-Իրանի դերը, իհարկե, մեծանում է տարածաշրջանում, ոչ այն պատճառով, որ Իրանն է այդպես ուզում, այլև բոլոր հարևանները, Հայաստանն էլ արդեն փորձում է իր ծառայություններն առաջարկել և լիովին հնարավոր է, որ ընդունվեն ու քննարկվեն, եթե Հայաստանում է Իրանի փոխնախագահը: Տարածաշրջանում շատ հետաքրքիր իրավիճակ է ստեղծվում, եթե յուրաքանչյուր երկիր օգտագործի իր ներուժը:
-Եթե իրանական ու հայկական կողմի առաջարկները փոխըմբռնում գտնեն, Ռուսաստանն ի՞նչ արձագանք կտա: Ռուսաստանի համար Իրանը դաշնակի՞ց է, թե՞ մրցակից:
-Քաղաքական կտրվածքով Իրանն ավելի շուտ դաշնակից է, քան մրցակից: Եվրասիական պատմության ենթատեքստում, կարծում եմ, Ռուսաստանը շահագրգռված է Իրանի հետ կապերի ընդլայնումով՝ դա կմեծացնի տարածաշրջանի եվրասիական ներուժը:
-Ի՞նչ դեր է մնում Ադրբեջանին:
-Ադրբեջանը հիմա վարում է ծայրահեղ զգույշ քաղաքականություն:
-Նոյեմբերի մեկի ընտրությունների պատճառո՞վ:
-Ընտրությունները գալիս-գնում են, կարծում եմ՝ զգուշավորության պատճառը Արևմուտքի հետ հարաբերությունների վերանայումն է, որ ոչ քիչ չափով նաև ուկրաինական ճգնաժամի հետևանք է: Յուրաքանչյուր երկիր տեսավ՝ ինչ է կատարվում ՈՒկրաինայում, և մտովի այդ հանդերձները ինքը փորձեց: Դրանից հետո քաղաքական գործիչներն ավելի զուսպ են դարձել՝ ոչ ոք չի կարող բացառել, որ այդ սցենարն իր երկրում չի կրկնվի:
-Ա՞յդ պատճառով է Ադրբեջանը ինքնամեկուսացման գնում:
-Գուցե այն պատճառով, որ տարբեր կողմերից առաջարկվող նախագծերը Ադրբեջանին թվում են ոչ անվտանգ, բազմավեկտորության քաղաքականությունը, որ, Դուք էլ գիտեք, միայն Ադրբեջանին չէ բնորոշ, ծայրահեղ զգուշավոր է դառնում: Բայց մինչև անվերջություն ծայրահեղ զգուշավոր քաղաքականություն շատ դժվար է վարել, իրավիճակը կտրուկ փոխվում է, և երկիրը կարող է բարդ ընտրության առաջ հայտնվել: Ավելի լավ է այդ ընտրությունն ինքնուրույն անել, քան աքացիների տակ: Շատ խելամիտ կլիներ, եթե այս իրավիճակում Ադրբեջանը դիտարկեր եվրասիական ինտեգրման հնարավորությունները: Գուցե չդառնար ԵԱՏՄ անդամ, բայց համագործակցության ձևաչափեր փորձարկեր՝ մեկուսացման վիճակում չհայտնվելու համար:
-Դուք ինձ ստիպում եք հարցնել՝ իսկ Ղարաբա՞ղը: ԵԱՏՄ-ին անդամակցության իր գինն Ադրբեջանն արդեն ասել է՝ Լեռնային Ղարաբաղը:
-Ես կարծում եմ՝ հիմա ոչ ոք պատրաստ չէ այդ գինը վճարել: Ցանկացած խնդիր մի քանի ելքեր ունի, սա հենց այդ իրավիճակն է, երբ Ղարաբաղը չի կարող վարձավճար լինել, կան այդ խնդրի լուծման միանգամայն այլ, արդարացի տարբերակներ:
-Դեկտեմբերի 6-ին Հայաստանում սահմանադրական հանրաքվե է նշանակված, հաջողության դեպքում Հայաստանն անցնում է խորհրդարանական կառավարման: Համարյա զուգահեռ Հայաստան վերադառնալու և խորհրդարանական ընտրություններին մասնակցելու անակնկալ ցանկություն հայտնեց ՌՀՄ նախագահ Արա Աբրահամյանը: Դա ռուսակա՞ն նախագիծ է, ռուս-հայկակա՞ն, թե՞ հայկական:
-Ես չեմ կարող Արա Աբրահամյանի վերադարձի իրական դրդապատճառներն իմանալ, բայց կարող եմ իմ անձնական գնահատականը տալ Հայաստանի՝ խորհրդարանական հանրապետություն դառնալու մտադրությանը: Ընդհանրապես նախագահականից, խորհրդարանական, խորհրդարանականից նախագահական անցումները հետխորհրդային տարածքի պատմությունն են, որին մենք երկու տասնամյակ ականատես ենք, ուստի կարող ենք այդ փոփոխություններն արդեն գնահատել: Հետխորհրդային իրականությունը վկայում է, որ խորհրդարանական կառավարումը ուժեղացնում է տարբեր քաղաքական ռիսկերը, այդ թվում՝ երկրի քաղաքական համակարգի անկայունության ռիսկը: Որովհետև վերանում է իշխանության ուղղահայացը, հայտնվում են ուժի տարբեր քաղաքական կենտրոններ, որոնք խորհրդարանում սկսում են համեմատվել իրենց ուժով: Երկիրը պետք է ունենա շատ կայուն, հաստատուն, ամուր ժողովրդավարական ավանդույթներ, որպեսզի կարողանա խորհրդարանական կառավարման մեխանիզմը գործարկել: Հետխորհրդային տարածքում դեռ չկա պառլամենտարիզմի պատմություն, մենք շատ հեռու ենք Մեծ Բրիտանիայից այդ իմաստով:
-Դուք կարծում եք՝ զարգացած ու հարուստ երկրնե՞րը միայն կարող են իրենց խորհրդարանական կառավարում թույլ տալ:
-Ոչ, ցանկացած երկիր կարող է, բայց ի՞նչ արդյունքներ կլինեն, դա է հարցը: Նույնիսկ եթե Իտալիայի փորձը դիտարկենք, խորհրդարանական ճգնաժամերը հետպատերազմյան Իտալիայի պատմության մասն են՝ տասնյակ կառավարություններ են փոխվել, համարյա մեկուկես-երկու տարին մեկ: Իտալիան եվրոպական երկիր է, և եթե դիտարկենք եվրոպական քաղաքական տարածքում, չենք կարող ասել, որ բացարձակ կայուն ու ծաղկուն ժողովրդավարության երկիր է: Սկանդալները Իտալիայի քաղաքական կյանքի մաս են, սոցիալական, բնապահպանական խնդիրները չեն լուծվում, այլ լուծվում են կառավարության կազմավորման հարցերը: Պատահական չէ, որ մի քանի տարի խորհրդարանական կառավարում ունենալուց հետո շատ երկրներ վերադառնում են նախագահական կառավարմանը: Այդ պատճառով՝ նման որոշում ընդունելով, Հայաստանի պատասխանատու քաղաքական ուժերը պետք է պատրաստ լինեն հնարավոր փորձություններին ու այդ փորձությունները հաղթահարելուն: Սա՝ մեկ: Երկրորդը՝ առանձին հարց է հանրաքվեն, որ ամբողջ ժողովրդի քվեարկությունն է: Իսկ հասարակ ժողովուրդը բոլորովին պարտավոր չէ իմանալ՝ ինչո՞վ է նախագահական հանրապետությունը տարբերվում խորհրդարանականից, Սահմանադրությունը շատ բարդ իրավական փաստաթուղթ է, որ հասկանալու համար իրավական գիտելիքներ է պահանջում:
-Պարտավոր են հասկանալ քաղաքական ուժերը և կողմնորոշել ընտրողին:
-Պարտավոր են, բայց դա շատ բարդ մեխանիզմ է, մարդը կարող է քվեարկել հիմնարար խնդիրների շուրջ՝ ասենք, լեզվի ընտրության, իսկ թե ինչ կառավարման մոդել պետք է լինի՝ նախագահակա՞ն, խորհրդարանակա՞ն, մարդիկ, իհարկե, կգնան-կքվեարկեն, բայց դա չի նշանակում, որ նրանք ամբողջությամբ ընկալում են ամբողջ խնդիրն ու գնահատում:
-Նրանք պատասխանատո՞ւ են իրենց ընտրության համար, թե՞ ոչ:
-Ժողովրդից ոչ ոք պատասխանատվություն չի պահանջում, բայց ամեն ինչի համար ի վերջո ինքն է վճարում: Այդ պատճառով, ինձ մի քիչ վշտացնում են հետխորհրդային երկրներում քաղաքական ուժերի որոշ մանկամտությունն ու շտապողականությունը: Որպեսզի որոշես՝ ինչն է երկրի համար շահավետ, պարտադիր չէ ղեկավարվել այսրոպեական քաղաքական նկատառումներով, պետք է վերլուծել այդ ոլորտի ամբողջ փորձը: Ի՞նչ եղավ ՈՒկրաինայում՝ վարչակարգի փոփոխությունից հետո, ի՞նչ է կատարվում խորհրդարանական հանրապետություն Մոլդովայում, որ երեք տարի չէին կարողանում նախագահ ընտրել, մյուս երկրներում: Պետք է գնահատել՝ որքա՞ն է արդյունավետ, ժամանա՞կն է, թե՞ ժամանակը չէ: Եթե նման որոշում ընդունվի, դա ի վերջո, Հայաստանի ընտրությունն է:
-Հայ-ռուսական հարաբերությունների վրա կառավարման մոդելի փոփոխությունը կանդրադառնա՞:
-Ոչ, կարող է անդրադառնալ քաղաքական իրավիճակի ոչ կայունությունը, եթե այդպես ստացվի: Հայ-ռուսական հարաբերությունների վրա չի անդրադառնա՝ ինչ վերաբերում է ռուսական կողմին, ինչ վերաբերում է Հայաստանին՝ ի՞նչ քաղաքական ուժեր կգան իշխանության, ի՞նչ գաղափարախոսություն կունենան, խորհրդարանական մեծամասնությունը ո՞ր ուժերից կկազմվի, ինչպե՞ս նրանք կազդեն որոշումների ընդունման վրա, լիովին հնարավոր է, որ անդրադառնա:
-Ա՞յդ պատճառով է Արա Աբրահամյանը հայրենիքում վայրէջք կատարել:
-Տեսնենք՝ ի՞նչ կանի նա և ի՞նչ ընդունելություն կունենա:


Զրույցը՝ Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1122

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ